Column Corné van Zeijl | BNR
Column Corné van Zeijl | BNR

Column Corné van Zeijl | BNR

BNR Nieuwsradio

Overview
Episodes

Details

Iedere week een blik op de financiële markten met Corné van Zeijl. Ook te lezen in het Financieele Dagblad.

Recent Episodes

Box3 TwitterFittie
JUN 19, 2026
Box3 TwitterFittie
Een tweet van mij over de Amerikaanse inflatie ontaarde deze week in een felle Box3 discussie. Hoe zo iets kan escaleren, blijft mij verbazen. En zoals gebruikelijk op het voormalige Twitter ging het gepaard met de nodige grofheden. Gelukkig is daar een blokknop voor. Sommige zolderkamerfoeteraars vonden het een probleem dat ik een lid van de VVD ben. Alsof dat automatisch betekent dat ik een voorstander ben van de nieuwe Box 3 heffing. Dat is bijzonder, want ze weten helemaal niet hoe ik over de vermogensaanwasbelasting denk. Voor veel mensen is het gebrek aan kennis blijkbaar geen enkel obstakel om toch conclusies te trekken en daar een sterke mening op na te houden Nu we het toch over Box3 hebben. Ik verbaas me dat de meeste kritiek over het stelsel gaat. Het betalen van belasting over nog niet gerealiseerd rendement. Dat is altijd al zo geweest. Sterker nog, toen je een negatieve rente kreeg op je spaartegoed moest je je daar bovenop ook nog eens belasting betalen. Dat was pas onrechtvaardig. Ik heb vooral problemen met de hoogte van het tarief. Die 36% is met stip het hoogste tarief in Europa. En alsof dat nog niet genoeg is, is er alleen maar voorwaartse verliesverrekening mogelijk. Je kan je winsten niet verrekenen met verliezen uit het verleden. Dat is oneerlijk. Gaat het goed dan incasseert de overheid maximaal, gaat het fout dan heb je pech gehad, en moet je maar weer wachten tot je weer een keer winst maakt. Kop jij wint, munt ik verlies. En als je echt vermogend bent, zijn er genoeg uitwijkmogelijkheden met belegging bv’s. De voorstanders van deze Box-3 heffing wijzen erop dat inkomen uit vermogen en inkomen uit loon gelijkwaardiger belast moet worden. Alleen bij loon word je onder een goede CAO gecompenseerd voor inflatie. Als je belegt moet je maar hopen dat je rendement goed genoeg is om die inflatie voor te blijven. Het basisprincipe dat werken moet lonen is een goed principe. Je wilt voorkomen dat we een renteniersnatie worden. Maar om dan maar de belasting op vermogen zo extreem te verhogen, dat is niet de goede weg. We staan als Nederland al op plek 11 van de 163 landen op de lijst van meest gelijke landen volgens de Wereldbank. Dat neigt al naar een socialistische heilstaat. Nog meer gelijkheid drukt alle prikkels weg om met hard werken en slim investeren beter te worden. Het is verstandiger om mensen te stimuleren de totale koek te vergroten, in plaats van de koek nog verder te verdelen in armzalige kruimels. En tegelijkertijd is er de oproep om meer te gaan beleggen. Deze belasting gaat daarbij niet helpen. Ik snap dat je de staatsbegroting in evenwicht wilt houden. Maar waarom focus je niet eens op het verlagen van de uitgaven? Zo werkt dat bij de gemiddelde Nederlander ook, als je geld tekortkomt moet je minder uitgeven. Met veel interesse zal ik de discussie en de stemming over de vermogensaanwasbelasting in de Eerste Kamer de komende weken volgen. Dan pak ik een bak popcorn, leun ik lekker achterover en geniet ik van alle berichten op Twitter. Heerlijk. Maar ik hoop natuurlijk wel op een goede afloop . Over Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.See omnystudio.com/listener for privacy information.
play-circle icon
4 MIN
Opinie | Nog niet moe van SpaceX
JUN 12, 2026
Opinie | Nog niet moe van SpaceX
Bent u al een beetje SpaceX-moe? Ik nog niet. Ik vind het een prachtig en wonderlijk fenomeen in al zijn facetten. Een paar cijfers: het bedrijf zou qua beurswaarde het zevende bedrijf van de wereld worden. Het bedrijf maakt voorlopig geen winst, dus om nog een beetje te vergelijken moeten we naar beurswaarde ten opzichte van de omzet kijken. Het staat op honderd keer de omzet. Dat is tweemaal zo hoog als het op één na duurste bedrijf. En het zou Elon Musk de eerste biljardair (ja, ik weet het, dat woord staat niet in de Van Dale) ter wereld maken, met een vermogen van meer dan $1000 mrd. Het maakt mij ook zenuwachtig. In het verleden waren dergelijke grote emissies soms een teken van een beurspiek. De beursgang van Coinbase bleek een piek in de cryptohype te zijn. En wat te denken van World Online? Ook daar was de emissie vooral gericht op particuliere beleggers. En ook daar kon je vraagtekens stellen bij de waardering en de langetermijnwinstgevendheid. Ook daar werden de regels voor indexopname opgerekt om de hype van dat moment te vangen. Daardoor konden UPC, KPNQwest en Versatel in de AEX komen. En ook World Online was destijds een van de grootste beursintroducties. Nota bene: die van NTT Docomo, een Japans telecombedrijf, was nog een maatje groter en dat was eind 1998. Ruim een jaar voor de piek van de internetgekte. In dat geval heeft u nog even. De koersontwikkeling op de eerste beursdag zal een indicatie zijn of het echt zo’n succes is. Bij sommige Amerikaanse brokers mag je je aandelen in de eerste paar weken niet verkopen. Maar het is bijna zeker dat het een gekkenhuis wordt. Naast de koersontwikkeling zijn er nog twee signalen die u in de gaten moet houden. Als eerste de greenshoe. De greenshoe is het gedeelte van de aandelen dat de zakenbanken krijgen om de koers te ondersteunen. Als deze niet wordt geplaatst, is er te weinig vraag vanuit de markt naar deze aandelen. Daarnaast moet u de insiders in de gaten houden. Als deze gaan verkopen, kunt u maar beter ook wegwezen. Nu zit er een lock-upperiode op: de eerste aandeelhouders mogen hun aandelen al na de eerste kwartaalcijfers (midden augustus) verkopen. Mogen, het is dus geen zekerheid. Wat de koers ook doet, de eerste dagen, een belegger gaat voor de lange termijn. De kans dat dit op lange termijn een succesvolle belegging gaat worden, lijkt me niet zo groot. Maar goed, Musk heeft eerder bijzondere dingen bereikt. Ik denk dat Musk vasthoudt aan de bekende uitspraak van de Britse natuurkundige Stephen Hawking: ‘Als we onze aandacht beperken tot aardse zaken, beperken we de menselijke geest.’ Ik hou me liever bij die van Abraham Lincoln: ‘Je kunt sommige mensen altijd voor de gek houden, je kunt alle mensen soms voor de gek houden, maar je kunt niet alle mensen altijd voor de gek houden.’ Over Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.See omnystudio.com/listener for privacy information.
play-circle icon
3 MIN
Opinie | Spaar je arm
JUN 5, 2026
Opinie | Spaar je arm
Het CBS publiceerde verse inflatiecijfers. In de afgelopen 12 maanden is de koopkracht van uw geld weer met 3,5% afgenomen. Maar goed nieuws uit Frankfurt, de ECB gaat volgende week de rente verhogen. Niet dat u daar wat van gaat merken. De kans dat u meer rente op uw spaarrekening krijgt is klein. De banken weten toch dat u niet snel overstapt. En toegegeven, die spaarrente is slechts een schamele fooi. Een kwart procentje meer of minder maakt niet veel uit. Sparen levert sowieso te weinig op. In de afgelopen tien jaar lag de spaarrente gemiddeld maar liefst 2,7% onder de inflatie. Dat is dus per jaar. Ieder jaar word je 2,7% armer, hoe hard je ook spaart. Dan maar alles in aandelen beleggen? Normaal gesproken stijgen de winsten met de inflatie mee en daarmee zijn aandelen een prima inflatie bescherming. Maar het is geen garantie. In de jaren zeventig, stegen de lonen harder dan de inflatie en snoepte de factor arbeid een steeds groter deel van de koek op. Dit is overigens geen pleidooi om vol in aandelen te gaan, verre van dat zelfs. De huidige AI-gekte geeft mij een internetbubbel gevoel à la 2000. De grote tech bedrijven willen in de komende maanden voor U$ 280 miljard aan aandelen uitgeven. Het lijkt alsof ze deze bedragen voor de poorten van de hel willen wegslepen. Dat zorgt voor een onbalans in de vraag en aanbod van aandelen. Als al die bedrijven zulke gigantische bedragen uit de markt halen, is dat een teken dat zij het in ieder geval een mooi moment vinden om te verkopen. Moet u dan wel kopen? Even  ter vergelijking, die U$ 280 miljard is een half procent van de totale beurswaarde van de Amerikaanse beurs. Dat lijkt niet veel, maar koersen worden bepaald door het beetje extra aanbod of vraag. En dit is toch meer dan een beetje. Een interessant bijeffect van de AI-boom zien we in Zuid-Korea. Werknemers in de chip divisie van Samsung kregen een bonus van U$ 400.000, zolang ze maar niet gingen staken. Een mooi klassiek gevecht tussen kapitaal en arbeid. Samsung verdient momenteel zo verschrikkelijk veel met hun chips dat ze zich geen productiestops kunnen veroorloven. De fabrieken draaien op maximale capaciteit tegen de hoogste prijzen ooit. Die tienduizenden medewerkers krijgen met deze deal 10% van de operationele winst van de hele divisie. Pikant detail is dat de werknemers in de huishoudelijke apparaten afdeling een bescheiden U$ 4000 kregen. Duidelijk dat hier de machtsverhoudingen tussen arbeid en kapitaal anders liggen. Wat leren we hiervan? Je moet als werknemer zorgen dat je onmisbaar bent. Dan heb je een machtpositie die je kunt uitonderhandelen. Dan kun je nog een beetje de inflatie voorblijven. Want met sparen, hoe nuttig ook, lukt dat in ieder geval niet. Over Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FSee omnystudio.com/listener for privacy information.
play-circle icon
4 MIN
Opinie| Beleggen in dromen
MAY 29, 2026
Opinie| Beleggen in dromen
Zakenbankiers maken overuren. Er komen drie gigantische beursintroducties aan. SpaceX, OpenAI en Anthropic willen gezamenlijk maar liefst $185 mrd ophalen. SpaceX is waarschijnlijk de eerste met een verwachte IPO-datum van 12 juni. Het is ook de grootste. Naar verwachting gaan ze $75 mrd ophalen. Daarmee is het de grootste beursintroductie ooit. De totale beurswaarde van SpaceX komt daarmee op $1750 mrd. Voor een bedrijf met een omzet van een kleine $20 mrd is dat best veel, om het zachtjes uit te drukken. Toch lijken beleggers het te willen betalen. Die beleggers worden enthousiast van de wilde plannen voor de kolonisatie van Mars en AI-datacenters in de ruimte. Beide zijn voorlopig technisch niet mogelijk. Maar dat is bijzaak in de wereld van Musk. Natuurlijk zijn de zaken die SpaceX wel voor elkaar heeft indrukwekkend. De wereld lijkt niet zonder Starlink te kunnen. En als je tien jaar geleden had gezegd dat Musk een herbruikbare rakettenbusiness had waar Nasa stevig op leunt, had niemand je geloofd. Maar het is er wel. Passieve beleggers kopen deze aandelen automatisch, hoe belachelijk de fundamentele factoren ook zijn.Ook de opname in diverse indices zal voor vraag naar deze aandelen zorgen. Nasdaq heeft recentelijk de regels aangepast. Een bedrijf hoeft geen winst meer te maken, en het maakt niet meer uit hoe klein de free float is. Die $75 mrd is gigantisch, maar het is slechts 4% van de uitstaande aandelen. Vroeger was dat een reden om het bedrijf niet in de index op te nemen, maar nu niet meer. Weinig aanbod en veel vraag zorgen voor een hoge prijs. Kijk maar naar het recente voorbeeld van de introductie van het AI-aandeel Cerebras: +68% op de eerste handelsdag. De Nasdaq-index is leuk, maar het grote geld volgt vooral de MSCI-indices. Maar liefst $2400 mrd aan belegd vermogen loopt achter deze indexmaker aan. SpaceX komt eind augustus in deze indices. Musk is goed in het verkopen van dromen en soms komen ze uit. Maar is een belegging in dromen wel een goede belegging? De kans lijkt mij klein. Een beursintroductie is het brandpunt van vraag en aanbod. Op dat kleine moment van beursintroductie moet er een maximale vraag naar de aandelen zijn, want er is ook een maximaal aanbod. Daarom komt het Musk mooi uit dat die aandelen snel in de index komen. Al die passieve beleggers gaan automatisch deze aandelen kopen, hoe belachelijk de fundamentele factoren ook zijn. Daarnaast creëer je maximale vraag door goede marketing. Dromen over de kolonisatie van Mars en over AI-datacenters in de ruimte doen het goed. Aan de belegger de taak om door de marketing heen te prikken, en te kijken wat er overblijft als de lucht eruit is. Op lange termijn zijn de beleggingsfundamenten belangrijk, op korte termijn telt het verhaal. En natuurlijk een hele hoop beleggers die erin geloven. Over Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.See omnystudio.com/listener for privacy information.
play-circle icon
4 MIN
Opinie | Idiotenpremie voor euro-obligaties
MAY 22, 2026
Opinie | Idiotenpremie voor euro-obligaties
De obligatierente in Engeland loopt stevig op en dat is een flink probleem. De oorzaak ligt in een combinatie van politieke chaos en de wereldwijde rentetrend. Iedere dag dat de Straat van Hormuz gesloten blijft, neemt de druk op de olieprijs toe en daarmee de inflatie. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat de inflatie structureel wordt in plaats van tijdelijk. Een hogere rente betekent dat de overheid op termijn steeds meer kwijt is aan interestlasten. Dat leidt tot hogere begrotingstekorten en nog hogere schulden. Het zijn de eerste stappen naar een schulden spiraal. In Engeland voelen de huishoudens vrij snel de gevolgen. Ze hebben daar alleen maar korte hypotheken met een maximum rentevast periode van 5 jaar. Ze gaan het dus snel in hun maandlasten merken. Obligatiebeleggers in het Verenigd Koninkrijk zitten in een lastig parket. Enerzijds hopen ze dat de Engelse overheid heeft geleerd van het Liz Truss moment. Toen liet de obligatiemarkt “Mister Bond” zien hoeveel macht ze heeft. Anderzijds prijzen obligatiebeleggers momenteel een ‘idiotenpremie’ in. De Engelse rente is veel verder opgelopen dan in andere obligatiemarkten. Die premie komt niet uit de lucht vallen. Diverse uitsproken linkse kandidaten zoals Andy Burham en Angela Rayner maken een goede kans om de nieuwe Engelse premier te worden. Een links beleid betekent over het algemeen een onverantwoord financieringsbeleid en dat is een horrorscenario voor obligatiebeleggers. Zeker als Labour zegt de dat obligatiebeleggers maar gewoon moeten luisteren. Een gevalletje struisvogelpolitiek.    Wat maakt het voor ons uit wat er aan de andere kant van de Noordzee gebeurt? Nou, de combinatie politieke chaos, populisme, oplopende tekorten en hoge staatsschulden vinden we ook in diverse eurolanden terug. Deze landen zitten nog veilig onder de paraplu van de euro. De ECB heeft een complete alfabetsoep opgericht om eventuele crisis het hoofd te bieden. Maar dit zijn tijdelijke noodmaatregelen. Permanente maatregelen zoals eurobonds zijn er nog niet. Maar eerlijk gezegd ze zijn er wel maar nog beperkt en Brussel noemt het liever anders. En die beperking is maar goed ook. Anders mogen wij opdraaien voor de financiële puinhoop die Frankrijk er bijvoorbeeld van maakt. Over 10 maanden zijn er alweer verkiezingen en krijgen we te maken met óf populistisch rechts óf populistisch links. In beide gevallen beloven ze de kiezers extra uitgaven. De Franse staatschuld is intussen al opgelopen van 60% naar 120%. Als financiële markten het vertrouwen in Frankrijk verliezen, gaat de hele eurozone mee. Ik zou als Nederland weigeren om überhaupt nog een EU-bijdrage te betalen zolang deze landen hun zaken niet op orde hebben. Frankrijk is niets anders dan Engeland op het vasteland met een euro paraplu. Voor je het weet krijgt de euro-obligatiemarkt ook een idiotenpremie. En die krijg je niet snel weggepoetst. Hoeveel Brusselse alfabetsoep er ook overheen gegoten wordt. Over Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Cardano en belegt ook privé. Reageer via [email protected]. Deze column kun je ook iedere donderdag lezen in het FD.  See omnystudio.com/listener for privacy information.
play-circle icon
4 MIN